In een tijdperk waarin Lotus synoniem stond voor lichtgewicht tweezitters, heeft het iconische automerk in 2022 een gewaagde stap gezet met de lancering van de Eletre, een grote elektrische SUV. Maar nu gaat Lotus nog een stap verder en betreedt het de wereld van luxueuze sportieve sedans met de indrukwekkende Lotus Emeya, de eerste sedan van Lotus sinds de Lotus Omega.
In onze herinneringen roept Lotus vaak beelden op van de Elan en de Elise, of misschien zelfs de legendarische Esprit. Maar gedurende de decennia heeft dit Britse automerk ook modellen geleverd die op papier vier zitplaatsen hadden. Denk aan de Elan+2, de Eclat, de opvolger Excel en de Evora. Vóór de komst van de elektrische SUV Eletre waren er zelfs sedans met het Lotus-logo. Hieronder vielen de tweedeurs Ford Cortina Lotus en de op de Opel Omega gebaseerde Lotus Omega (ook wel bekend als de Carlton). Lotus verrast ons nu met een nieuw elektrisch model dat zich een stap boven de Eletre plaatst: de Emeya. De Lotus Emeya is niet zomaar een voertuig; het is de eerste sedan van Lotus sinds de legendarische Lotus Omega, en het belooft een meesterwerk te worden dat de tradities van het merk voortzet.
De Lotus Emeya heeft een geheel nieuw ontworpen carrosserie, maar net als de Eletre is hij gebaseerd op het EPA-platform dat is ontwikkeld door het Chinese moederbedrijf Geely. Lotus beschrijft de Emeya als “de eerste vierdeurs hyper-GT” van het merk, wat hoge verwachtingen schept voor zijn prestaties. Onder de motorkap schuilt een indrukwekkend elektrisch arsenaal, met twee elektromotoren die samen goed zijn voor 918 pk en 985 Nm koppel. Dit vermogen stelt de Emeya in staat om in slechts 2,78 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren, dankzij de aanwezigheid van een 102 kWh batterij. De topsnelheid van deze elektrische sportieve sedan bedraagt 256 km/u.
Om de aerodynamica te optimaliseren, heeft Lotus de Emeya voorzien van actieve aerodynamische elementen, zoals beweegbare delen in de grille en de diffuser, evenals een variabele achterspoiler. Bovendien beschikt de sedan over elektronisch gestuurde luchtvering voor een perfecte balans tussen comfort en sportieve rijeigenschappen.
Hoewel Lotus geen exacte actieradiusgegevens heeft vrijgegeven, kunnen we verwachten dat de Emeya vergelijkbaar zal zijn met de Eletre. De Lotus Eletre, met zijn 918 pk sterke elektromotor en 102 kWh batterij, heeft een bereik van ongeveer 490 kilometer. Er is ook een mildere versie van de Eletre met 612 pk en een bereik van ongeveer 600 kilometer, en het is waarschijnlijk dat de Emeya ook deze optie zal bieden.
De productie van de Lotus Emeya staat gepland om volgend jaar te beginnen. In het laatste kwartaal van dit jaar zal Lotus meer informatie vrijgeven over deze indrukwekkende topsedan. We zullen geduldig moeten wachten op details met betrekking tot de Nederlandse markt, waaronder prijzen, maar één ding is zeker: Lotus heeft met de Emeya een krachtige elektrische super sedan gecreëerd die zijn plaats in de geschiedenis van dit legendarische merk al heeft verzekerd.
Bedankt voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief!