Blog Post

De Mercedes EQS SUV is officieel!

apr. 22, 2022

Mercedes is in vlug tempo zijn  hele gamma aan het elektrificeren. Het is begint bij mild-hybride en Plug-in hybride modellen. Kijk bijvoorbeeld naar de Nieuwe Mercedes C300e, deze kan al 100 km volledig elektrisch rijden!

Het volledig elektrisch gamma van Mercedes bestaat uit onder andere de Mercedes EQA, EQC, EQV, EQT, EQE, EQB, EQS en binnenkort de Mercedes EQS SUV! De naam van de nieuwe wagen is wat verwarrend, aangezien de andere elektrische SUV’s van het merk – de EQA, EQB en EQC niet de toevoeging ‘SUV’ achter hun naam hebben staan. De elektrische auto’s van Mercedes zijn voornamelijk auto’s in het hogere segment.

  • Tot zeven zitplaatsen
  • Trekgewicht tot 1.800 kg
  • Snelladen maximaal 200 kW
  • Actieradius 600 km
  • Accupakket Mercedes EQS SUV 107,8 kWh
  • Tot 2.100 liter bagageruimte

 SPORTS UTILITY VEHICLE EQS

Zoals als de naam al een beetje verklapt is het een SUV versie van de Mercedes EQS. Het is niet een EQS op hoge wielen en een aflopende daklijn maar echt een apart model. De EQS SUV van Mercedes is 5,13 meter lang, 1,95 meter breed en 1,72 meter hoog. In combinatie met een wielbasis van 3,20 meter is het een immens grote SUV.

UITVOERINGEN EQS SUV

De techniek komt uiteraard van de EQS sedan. Mercedes-Benz trapt af met de achterwielaangedreven EQS SUV 450+ met een enkele motor op de achteras. Deze levert 355 pk en 568 Nm.

Klimmen we een stapje hoger op de ladder komen we de Mercedes EQS SUV 580 4matic tegen. Deze heeft vierwielaandrijving en een motor op de voor en achteras. Het vermogen van deze assen bedraagt maar liefst 536 pk en 858 nm koppel. Meer dan voldoende vermogen dus.

Vanwege het hogere gewicht en meer luchtweerstand omdat het een SUV is ligt het vermogen en koppel iets hoger dan bij de sedan.

Acceleratiecijfers en topsnelheden van de SUV zijn nog niet bekend.

ACTIERADIUS MERCEDES-BENZ EQS SUV

Door het hogere gewicht en meer luchtweerstand is de actieradius minder goed. Volgens Mercedes is 600 km ongeveer het maximaal haalbare als je kiest voor de grote accu en de enkele motor (Mercedes EQS SUV 450+). Dat wordt mogelijk gemaakt door een accupakket van maar liefst 107,8 kWh. Ter vergelijking: in de reguliere EQS 450+ kom je daarmee op papier maximaal 770 km ver. De SUV komt met dezelfde 107,8 kWh accu dus ruim 100 kilometer minder ver.

De EQS 580 is met zijn twee elektromotoren en vierwielaandrijving uiteraard krachtiger en sneller, al weten we opnieuw niet precies hoe snel. Wel is duidelijk dat hij 400 kW, ofwel 536pk, levert en 858 Nm. Bovendien weten we dat er bij deze versie 1.800 kg aan de trekhaak mag, tegen 750 kg voor de reguliere EQS. Snelladen gaat in alle gevallen met maximaal 200 kW, waarmee van 10 naar 80 procent in 31 minuten gepiept zou moeten zijn.

OFFROAD-STAND

De 4Matic-versie krijgt als bonus een Offroad-stand voor de luchtvering, die op zichzelf dan wel weer standaard is voor alle uitvoeringen. In ‘Offroad’ wordt de afstand tussen auto en ondergrond met 25 mm vergroot. Ook op andere vlakken is de software iets aangepast voor de SUV-versie. Zo is het mogelijk om Trailer Manoeuvring Assist te bestellen, een hulpje voor het rijden met aanhangers.

INTERIEUR

Niet alleen de naam maar ook het interieur doet je denken aan de Mercedes EQS limousine. Als je voor de 450 kiest, krijgt je het zelfde interieur als in de vernieuwde S-klasse. Optioneel kun je dan kiezen voor het MBUX hyperscreen. Dit is wel standaard op de 580 uitvoering. Het USP van de Mercedes EQS SUV is natuurlijk het feit dat het een volwaardige elektrische 7-zitter is!

EEN 7-ZITS ELEKTRISCHE AUTO ERBIJ OP DE MARKT!

Dankzij zijn langere daklijn en rechtere achterklep biedt hij plaats aan maximaal zeven inzittenden. De derde zitrij is optioneel en laat zich uiteraard keurig in de vloer wegklappen. Dat gebeurt echter opvallend genoeg niet elektrisch, wat je wellicht wel zou verwachten op dit niveau. Als pleister op de wonde is de tweede en dus middelste zitrij juist wel elektrisch verstelbaar. Daarbij gaat het niet alleen om de rugleuning, maar kan de bank ook over een afstand van 13 cm worden verschoven.

Het resultaat is dat er met neergeklapte derde zitrij maximaal 800 liter achterin gaat als de tweede zitrij zover mogelijk naar voren staat. Met de bank in een comfortabeler positie blijft daar 565 liter van over, met alle rijen plat wordt dat 2.020 liter. Met de derde zitrij in gebruik blijft er nog 195 liter over.

Wie helemaal geen derde zitrij bestelt, krijgt logischerwijs nog meer bagageruimte. Achter de achterbank gaat dan afhankelijk van de positie van die bank 645 tot 880 liter, met alles plat groeit dat naar een zeer stevige 2.100 liter. Bekijk hier alle 7-persoons elektrische auto’s

NAAR VERWACHTING OOK ALS AMG

De Mercedes-Benz EQS SUV verschijnt in eerste instantie als achterwielaangedreven 450+ met 360 pk en 568 Nm, terwijl deze variant ook met vierwielaandrijving komt en dan heeft hij meer koppel. De prijzen zijn nog niet vastgesteld, maar weet dat een vergelijkbare EQS 120.000 euro kost, dus tel daar nog maar wat bij op. Hoger in het programma staat de 580 die altijd vierwielaandrijving heeft met 544 pk en 858 Nm. Uiteraard volgen er net als bij de EQE en EQS ook exemplaren die het AMG-label gaan dragen.

PRIJZEN EN LEVERING

Omdat de Mercedes EQS SUV in de Verenigde Staten wordt gebouwd, zal de auto daar als eerste op de markt verschijnen. Naar verwachting zal de Mercedes EQS SUV aan het einde van het jaar op de markt in Europa verschijnen en dus ook eind 2022 in de showrooms verschijnt. Prijzen zijn helaas nog niet bekend maar zullen snel volgen. Wij vermoeden dat de Mercedes EQS SUV nog iets duurder gaat zijn dan de concurrenten Tesla Model X en BMW iX.

Ev van het jaar 2024 - Tesla Model 3
25 mrt., 2024
De Tesla Model 3 is al enige tijd razend populair in autoland. Als kers op de taart is de Tesla Model 3 uitgeroepen tot EV van het jaar 2024!
25 mrt., 2024
Audi heeft de doeken getrokken van de gloednieuwe Audi Q6 e-tron: een elektrische premium SUV die voortkomt uit de samenwerking tussen Audi en Porsche.
25 mrt., 2024
De bijtelling in 2025 en 2026, wat gaat er veranderen? Dit bespreken we allemaal in onze nieuwe blog. Na het lezen van deze blog ben je volledig up-to date!
22 feb., 2024
Een van de belangrijkste aspecten waar je mee te maken krijgt, is de bijtelling bij privégebruik. Als je jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt, ben je verplicht bijtelling te betalen.
22 feb., 2024
Vanaf 1 januari 2025 ondergaat dit landschap een complete verandering. Vanaf 2025 zal de BPM wel van toepassing zijn, wat resulteert in aanzienlijke prijsverschillen.
Volkswagen ID.7 Tourer
22 feb., 2024
Volkswagen heeft zojuist de gloednieuwe Volkswagen ID.7 Tourer officieel onthuld, en het belooft een opwindend avontuur te worden voor bestuurders overal ter wereld!
23 jan., 2024
Tesla opnieuw de prijzen van de Model Y verlaagd voor het jaar 2024. Deze prijsverlaging komt slechts enkele maanden na
23 jan., 2024
Goed nieuws, de BMW i5 Touring is in aantocht en zal in 2024 zijn debuut gaan maken. In 2023 trok BMW het doek van een nieuwe 5-serie en de volledig elektrische BMW i5...
23 jan., 2024
Lynk & CO introduceert voor het eerst een sedan, de Lynk & CO 07! Helaas zijn er nog geen details over de prijzen beschikbaar.
29 nov., 2023
Maak kennis met de nieuwe Porsche Panamera, waarbij het vertrouwde recept intact blijft, maar dan met een extra...
Show More
Share by: