De T-Roc, Volkswagen zijn nieuwste crossover

Volkswagen heeft in Italië de T-Roc onthuld. De nieuwe cross-over komt in het modellengamma naast de Tiguan te staan en is net als die auto een SUV van Golf-formaat. Volkswagen zegt het dominante voorkomen van een SUV te hebben gecombineerd met de dynamiek van een compacte hatchback. Aan de voorkant valt de brede, rechte lijn tussen grille en motorkap op die tegenwoordig het gezicht van Volkswagens bepaalt. Hij wordt vanaf begin december leverbaar.

 

Standaard heeft elke T-Roc City Emergency Braking, Post Collision Braking System, rijbaanhulp, handbediende airco, kleurenscherm, ledverlichting achter, led-dagrijverlichting en 16 inch stalen wielen. Voor meer luxe kies je de Style met witte sfeerverlichting, afwijkende dakkleur, 17 inch lichtmetaal, Driver Alert System, betere stoelen en connectiviteitspakket. De sportieve medemens moet de Sport hebben met donkere achterlichten, getint glas achter, aluminium pedalen, rode sfeerverlichting, rode remklauwen, 17 inch lichtmetalen wielen en sportstoelen. Volkswagen rust de T-Roc (optioneel) uit met een reeks aan assistentiesystemen. Denk aan Adaptive Chassis Control , verkeerstekenherkenning, Lane Assist, Front Assist, een Blind Spot Monitor, Park Assist, Traffic Jam Assist, Driver Alert en een achteruitrijcamera. Ander zaken als een elektrisch bedienbare kofferklep, een verwarmd stuurwiel en een panoramadak zullen ook te verkrijgen zijn. Daarnaast kan de crossover in twee kleuren worden besteld.

 

Net als de Tiguan, waar hij onder wordt gepositioneerd, staat de T-Roc op het MQB-platform. Met zijn 4,23 meter lengte is de T-Roc 25 cm korter dan de Tiguan. De wielbasis is 2.603 mm. Wat betreft de motoren is er keuze te over. Instapper is de 1.0 TSI met 115 pk en 200 Nm, die alleen met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving leverbaar is. De 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm is er naar keuze met handgeschakelde zesbak of zeventraps DSG. De sterkste benzine is de 2.0 TSI met 190 pk en 320 Nm, die standaard 7-traps DSG en 4Motion vierwielaandrijving heeft. De eenvoudigste diesel is de 1.6 TDI met 115 pk en 250 Nm, alleen handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. De 2.0 TDI met 150 pk en 340 Nm is vrijelijk de combineren met voor- of vierwielaandrijving en handbak of DSG. Datzelfde blok is er tenslotte ook met 190 pk en 400 Nm en die is standaard DSG en 4Motion.