Bijtelling

Bijtelling

De bijtelling, iedereen heeft het wel eens voorbij zien komen. Als het over zakelijk leasen van een (elektrische) auto gaat komt dit altijd ter sprake. Maar wat is bijtelling nu precies? Hoe kan ik de bijtelling berekenen? Hoeveel bijtelling moet ik betalen? Dat gaan we je allemaal uitleggen.

Wat is bijtelling?


Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke rijders. Je komt hiervoor in aanmerking als je 500 kilometer per jaar of meer privé rijdt. Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen.


Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.

Wat is de hoogte van de bijtelling?

In voorgaande jaren waren er verschillende bijtellingsregelingen van toepassing. Er waren auto’s beschikbaar met 0% bijtelling, 4% bijtelling, 7% bijtelling, 8% bijtelling, 12% bitjelling 14% bijtelling, 15% bijtelling, 20% bijtelling, 21% bijtelling, 22% bijtelling en 25% bijtelling. Het overzicht laat de verschillende regelingen zien van 2022.

Bijtellingspercentage 2022

0 gram:            16%

1-50% gram:   22%

51-106 gram:  22%

106 gram:        22%

Geen bijtelling als zakelijke auto niet privé gebruikt wordt

Als de zakelijke auto niet meer of minder dan 500 kilometer privé rijdt hoef je geen bijtelling te betalen. Dit moet je uiteraard wel kunnen aantonen aan de belastingdienst. In de praktijk betekent dit in de meeste gevallen het bijhouden van een sluitende rittenregistratie in combinatie met een ‘verklaring geen privégebruik auto’. Deze verklaring is digitaal beschikbaar op de site van de belastingdienst

Ritten administratie auto van de zaak

Wie zijn zakelijke auto niet of nauwelijks voor privédoeleinden gebruikt, hoeft geen bijtelling te betalen. Om dit aan te tonen, houden de meeste ondernemers een rittenadministratie bij. Daarin registreren ze alle ritten die ze met hun zakelijke auto maken.

Toch is een rittenadministratie wettelijk niet verplicht, blijkt uit een arrest van de Hoge Raad. De Belastingdienst a dviseert je echter dit wel te doen. Zonder rittenadministratie heb je namelijk geen enkel bewijs en is het erg moeilijk om aan te tonen dat je jouw auto nauwelijks gebruikt voor privédoeleinden. Dat leidt al snel tot gedoe met de fiscus. Fleximo adviseert dus om dit bijtehouden!

Bijtelling en de toekomst


In 2020 profiteerde we nog van een bijtelling van 8% bij een auto van de zaak. Per 1 januari 2022 is deze verhoogd naar 16%. In de jaren daarop stijgt het bijtellingspercentage in stappen verder naar 22 procent. In de onderstaande tabel kan je gemakkelijk aflezen hoe hoog de bijtelling de komende jaren is. Vanaf 2022 is de bijtelling cap 35.000 euro over de catalogusprijs. Over het bedrag wat boven de bijtelling cap komt wordt 22% berekend. Elektrisch rijden in de toekomst gaat er als volgt uitzien: 2024/2025/2026 = 16%/17%/22%



Hoe wordt bijtelling berekend?

De bijtelling over uw leaseauto is afhankelijk van de Cataloguswaarde van de auto, het percentage bijtelling en uw inkomen.


Globaal kan er gebruikt gemaakt worden van de volgende formule:


Uw leaseauto heeft een catalogusprijs van € 30.000, een bijtelling van 22% en u heeft een eigen bijdrage van € 1.500 per jaar.


De fiscale bijtelling bedraagt dan: 22% van € 30.000 - € 1.500 = € 5.100 bijtelling per jaar.


Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is. Als het tarief voor de inkomstenbelasting bijvoorbeeld 42% is, dan is bij bovengenoemd voorbeeld


De netto bijtelling 42% van € 5.100, dus € 2.652,- per jaar.

Voor een meer uitgebreide berekening klik hier!

Hoe kunt u hiervan profiteren?

Zoals te zien is, is een auto met 16% bijtelling, zelfs bij een veel hogere fiscale waarde, voor u als berijder netto per maand veel voordeliger.


Als u dus een zo laag mogelijk bijtelling wil, moet u kiezen voor een auto met 12=6% bijtelling. De volgende types / soorten auto’s komen hiervoor in aanmerking: 0 gram Co2 uitstoot per km.


Op dit moment zijn dat de volledig elektrische auto’s . Denk hierbij aan een Tesla Model 3, BMW iX3, Ford Mustang Mach-e, Volkswagen e-Golf of Volkswagen ID.4.  In de komende jaren komen hier van veel merken nog modellen bij. 


Wenst u een voorstel voor een auto met een lage bijtelling? Neem dan via het contactformulier met ons contact op voor een offerte op maat.

Co2 uitstoot

De hoogte van je bijtelling is afhankelijk van je Co2 uitstoot. Voor auto's die in 2021 voor het eerst op naam worden gezet gelden twee percentages:


16%: volledig elektrische auto's en waterstofauto's.

22%: alle andere voertuigen


Auto's met een hybride aandrijving hebben geen aparte categorie. Zij vallen ook onder het bijtellings percentage van 22%. Volledig elektrische auto's betalen 16% bijtelling tot 35.000,- over de cataloguswaarde van de auto. Daarboven betalen ook zei 22% bijtelling.

Geldt de bijtelling ook voor bestelauto's?

Voor bedrijfswagen gelden in principe dezelfde regels als voor per sonenauto's. Wanneer je de berijfswagen uitsluitend gebruikt voor zakelijke doeleinden kan je dit aangeven met het formulier: ''verklaring uitsluitend zakelijk gebruik''.Hiermee voorkom je bijtelling en een rittenregistratie is overbodig. Woon werkverkeer kilometers tellen als zakelijke kilometers.

Goed om te weten

De Belastingdienst gaat uit van de catalogusprijs, niet van de dagwaarde. Het maakt voor de bijtelling dus niet uit of je in een nieuwe auto rijdt of in hetzelfde model van zes jaar oud.

 Keycar helpt je graag verder!



Keycar heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van lease auto's. Wij maken maakt zakelijk rijden toegankelijk voor iedereen. Wij hebben voor iedereen een passend aanbod dat past bij je situatie en budget.


Privégebruik



Wat goed is om te beseffen is dat je bijtelling puur en alleen betaalt voor het privégebruik van de auto.

Share by: